Maică Siluana,
Cu mâna pe inima mea, unde se află Iisus, pot să vă spun cu mare bucurie că am început să iubesc Imnul Acatist la Rugul Aprins al Născătoarei de Dumnezeu.
Săptămâna trecută mi-ați trimis aceste cuvinte, ca răspuns la oîntrebare de-a mea: „Măicuța Domnului să te acopere cu harul ei. Aici îți recomand să te rogi măcar din când în când cu Imnul acatist la rugul aprins al părintelui Daniil Sandu Tudor. Vei învăța multe despre rugăciune pe această cale. După ce începi să-l citești, să-mi scrii și eu o să-ți trimit niște explicații dacă vei avea nevoie.”
De când mi-ați recomandat să-l citesc, l-am citit aproape zilnic. Pe zi ce trecea, înțelegeam tot mai mult din el. Şi chiar de la început, fără să înțeleg mare lucru, nu ştiu ce se întâmpla în sufletul meu că eu începeam să plâng. Doar la acest Acatist. Nu cred că a fost dată să-l citesc fără să plâng. Cu nişte lacrimi aşa de mângâietoare, aşa de calde!
Ieri am trăit o mare minune legată de citirea acestui imn. Mi-am dat seama că, în cazul meu, direcționarea Rugăciunii lui Iisus spre inimă se datorează, în primul rând, citirii regulate a Imnului Acatist la Rugul Aprins. Duminică, în timpul Sfintei Liturghii, în timp ce rosteam Rugăciunea lui Iisus, aşa cum puteam eu, ea a fost direcționată într-un mod minunat spre inimă. De obicei, eu, din neştiință, o duceam în stomac, dar, duminică Cineva i-a schimbat direcția. M-am cutremurat, pentru că niciodată nu am ştiut să duc mintea în inimă, chiar dacă mi-am dorit. Şi sunt ani de zile de când am auzit de Rugăciunea lui Iisus şi mă străduiesc s-o spun şi eu. Duminică nu mi-am dat seama că Maica Domnului este cea care mi-a îndreptat rugăciunea spre inimă. M-am bucurat, m-am minunat, dar nu am căutat autorul. Abia luni am realizat, în timp ce citeam Imnul Acatist. Citindu-l din nou, mi-am dat seama că prin el ceri Maicii Domnului să dobândeşti Rugăciunea inimii. Incredibil! Maica Domnului a lucrat cu mare putere în sufletul meu. Eu nu am cerut rugăciunea conştient, eu nu am ştiut că asta cer. Nu m-am gândit că se poate, într-un timp aşa de scurt, să-mi descopăr inima care-L găzduieşte pe Iisus. Acum, conexiunea cu Iisus şi tot ce ține de El se face altfel decât până acum. El este mult mai aproape de mine.
Dacă-mi mai puteți spune mai multe despre acest Imn, vă rog să-mi spuneți. Încă sunt multe în el pe care le citesc fără să înțeleg ce spun.
Vă mulțumesc din suflet pentru bunătatea, disponibilitatea şi blândețea de care dați dovadă!
Cu maximă sinceritate,
Mihaela
Maica Domnului, mulțumesc!
Maica Domnului, mulțumesc!
Maica Siluana
Explicarea Imnului Acatist la Rugul Aprins al Născătoarei de Dumnezeu
Părintele Daniil Tudor (Fragmente)
Maica Domnului - ipostas al rugăciunii și scară
*
Înțelegerea tainei și a tâlcurilor vieții Maicii Domnului nu se poate ajunge decât prin cheile teologice cele mai înalte, anume sub lumina a chiar sensurilor Sfintei Treimi.
Așadar, coborându-se peste Ea, în chip maxim, umbrirea Duhului Sfânt, Ea ne înrudește în chip ipostatic cu Dumnezeu dovedindu-se a fi dintr-o dată și într-un fel cu totul paradoxal: fiică, maică și mireasă. Paradoxia dumnezeieștii legi - trei și totuși una - se oglindește desăvârșit în Ea, ca o măreață Cruce.
Prin puterea smereniei Sale covârșitoare care, de fapt, este rodirea prin deplinătatea harică, a unei umilințe fără pată, această floare a neamului omenesc se învrednicește a fi Fecioară a Dumnezeului Sabaot, Maică a Logosului ziditor și Mireasă a Cerescului Paraclet. Trei și totuși aceeași preplecată și după cuviință simplă roabă Maria, logodnica bătrânului Iosif, tâmplarul din Nazaret.
Dumnezeu descoperind în Fecioara toată taina smereniei, adică acel maximum, acel total al învrednicirii omenești de a primi, aceasta L-a făcut să Se dăruiască de asemenea total în toată smerenia Sa dumnezeiască.
Așadar, din întâlnirea acestor două smerenii, Cuvântul a pătruns și S-a făcut carne. Cuvântul dumnezeiesc a luat trup.
Rezumat din alte erminii
Condac I: Preludiul acatist. Fecioara, zaconul de transfigurare
Icosul I: Sfânta fecioară - Ipostasul rugăciunii
Bucură-Te
Condacul II: Vovidenia inimii
Icosul II: Muzica Ierihonului ieșirea din blestem
Condac III: Numele de mărire proorocească dăruire
Icosul III: Invitație la Călătoria inimii. Hristosul lăuntric.
Condacul IV: Fecioara Sfânta Apatie. Rugăciunea curățitoare
Icosul IV: Pasărea de foc - răsuflarea
Condacul V: Aprinderea Duhului - neîncetata zicere
Icosul V: Monologhisma ulciorului. Puterea preschimbătoare a litaniei - repetarea
Condacul VI: Mintea curată - cer lăuntric
Icosul VI: Trezia
Condacul VII: Învățătura de taină - arcana inițierii creștine
Icosul VII: Binecuvântarea - adopțiunea și zestrea duhovnicească
Condacul VIII: Ornicul inimii - harisma imnului interior
Icosul VIII: Inima de har, inima de piatră
Condacul IX: Obrazul rugăciunii
Icosul IX : Maica Domnului, însuși meșteșugul isihiei
Condacul X: Geneza pnevmatică
Icosul X: Bogoslovia lacrămilor nesfârșita pocăință
Condacul XI: Prin Umbra cea albă la Theosis
Icosul XI: Scara teofanică a roadelor
Condacul XII: Modul paradoxal al Isihiei
Icosul XII: Sfânta Predanie. Gnoza întrupată
Condacul XIII: Cele XXIV alăute și năstrape
O incursiune asupra Imnului Acatist la Rugul Aprins al Maicii Domnului
Dr. Camelia Suruianu
La mănăstirea Antim, Sandu Tudor „continua să-și exerseze pasiunea «poetică», de căutare sub - și peste – evidențe, a ceea ce așteaptă, ascuns să iasă la lumină.” (André Scrima, Timpul Rugului Aprins, Editura Humanitas, București, 2000, p. 107.) Astfel, în jurul anului 1946, ca semn de omagiu adus hierofaniei vetero-testamentare, a început să lucreze la o amplă poezie de rit bizantin, pe care o va intitula sugestiv Imnul Acatist la Rugul Aprins al Maicii Domnului (Sandu Tudor, Taina Rugului Aprins, Editura Anastasia, București, 1999, p. 12.) pe care o va definitiva în anul în 1948 (André Scrima, op. cit., p. 107). Spre deosebire de binecunoscuta formă fixă a acatistului, această variantă avea o formă mai redusă, fiind formată din nouă condace.
După cei doi ani petrecuți în închisoare, respectiv în jurul anului 1952, în sihăstria Rarăului, nemulțumit de conținutul textului, va începe o nouă diortosire. La această variantă a lucrat până la data de 11 decembrie 1957 (Sandu Tudor, Imn Acatist la Rugul Aprins, Editura Anastasia, București, p. 8), conform manuscrisului. Prin urmare, poemul a fost încheiat cu puțin timp înainte de a suferi cea din urmă detenție. Această variantă respectă canonul bizantin al acatistului, conținând 13 condace și 12 icoase. Ambele variante au circulat în manuscris, în anii comunismului. Însă s-a reușit trecerea lor peste graniță, ajungând, în traducere, la prestigioși teologi occidentali, care i-au apreciat valoarea. Iată ce mărturisea celebrul patrolog Olivier Clément în cadrul unei conferințe susținute la Centrul Ortodox din Chambésy, lângă Geneva, pe 23 noiembrie 1985: „Maica face din pământ, din durerea ei, din frumusețea ei, adevăratul Rug Aprins. Iar unul dintre cele mai frumoase texte care s-au scris despre Maica Domnului este Acatistul Rugului Aprins (sic!), alcătuit de un mare poet român, Sandu Tudor – devenit călugăr imediat după cel de-al doilea război mondial, mort ca un martir câțiva ani mai târziu în închisoare –, acatist care o celebrează pe Maria și în același timp inima aprinsă a omului rugăciunii.” (Olivier Clément, Viața din inima morții, Editura Pandora, București, 2001, p. 224)
În volumul Taina Rugului Aprins, Alexandru Mironescu precizează că „Acatistul Rugului Aprins a ajuns prin André Scrima la Paris, unde a fost citit și cu virtuozitate tradus în mijlocul unor oameni de „înaltă ținută.” Lectura a produs o atât de puternică impresie, încât s-a făcut propunerea să fie publicat imediat, text românesc și text franțuzesc. Iar într-o revistă, „sub semnătura unei personalități binecunoscute (în respectivul text nu se precizează despre cine e vorba), a apărut pe tema acatistului articolul L’Orthodoxie ou le Buisson Ardent.” (Sandu Tudor, Taina Rugului Aprins, ed. cit., p. 129.) Mai târziu, respectiv în anul 1987, Imnul Acatist la Rugul Aprins al Maicii Domnului a fost publicat la Madrid cu sprijinul Fundației Culturale Române.
Termenul de acatist (Ioan Bria, Dicționar de teologie ortodoxă. A-Z, Editura Institutul Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1994, p. 3) provine din grecescul „akathistos” ce se traduce „stând în picioare”, fiind o formă veche de imn închinat unei persoane sfinte. Acatistul aparține cultului bizantin, având o formă fixă, fiind format dintr-o succesiune de douăsprezece condace și icoase. Termenul de „condac” desemna în vechime bățul pe care se înfăsurau manuscrisele de pergament sau hârtie. Prezentarea succintă a vieții sfântului elogiat se realizează în strofele denumite „icos” - termenul provenind din cuvântul grecesc care înseamnă „casă”.
Acest imn acatist nu poate fi înțeles în adevărata lui dimensiune fără o minimă cunoaștere a conceptelor din mistica ortodoxă și fără explicațiile pe care însuși Sandu Tudor le dă textului său închinat Fecioarei Maria: „Imnul Acatist este structurat pe treptele desăvârșirii creștine: ale despătimirii, ale iluminării și ale desăvârșirii. [...] Acatistul Rugului – Ipostasul Maicii Domnului ca rugăciune – e ca o scară a lui Iacob, așa cum a văzut-o Biserica, la capătul căreia, așteaptă Emanuel. Scara e paradoxală, pentru că pe ea, în același timp, îngerii suie dar și scoboară, așa cum sunt rugăciunea și Maica Domnului: văzute ca strădanie omenească spre Dumnezeu, dar și mijloc de revărsare a harurilor necreate peste noi. [...] Văzută astfel, scara are 24 de trepte, care se împart, ca un mijloc de urcare duhovnicească spre desăvârșire, în trei octave: octava curățirii de păcate (despătimirea); octava iluminării; octava unirii mistice cu Dumnezeu sau a îndumnezeirii omului. Cele 24 de stadii de pătrundere a harului lucrător (de întrupare transfiguratoare) pot fi văzute ca trei octave coborâtoare: octava coborâtoare a covârșirii transfiguratoare, care ne dă curăția; octava statornicirii, asimilării harului – care ne face clarvăzători; octava rodirii depline – unitivă, cea care unește cu Dumnezeu, cum este cazul sfinților. Astfel că, fiecare dintre cele trei octave, care fac două decade, poate fi luată și ciclic, ca trei inele, ce cuprind în ele, o suire și o coborâre, trei stadii heruvice complete, cele trei stadii ale Sfântului Suflu: cel al inspirației, cel al stadiei (stadia văzătoare care este și a extazului) și cel al golirii, al expirației, care este și cel al totalei răpiri, adică a unei depășiri, care este și odihna, aflarea salvatoare.” (Sandu Tudor, Acatiste, Editura Christiana, București, 1999, p. 57-58).
Așadar, planul compozițional al textului este foarte riguros în ceea ce privește simbolismul mistic referitor la desăvârșirea spirituală obținută prin rugăciunea neîntreruptă. Acest tip de rugăciune se realizează în momentul în care „inima” continuă să se roage și atunci când mintea este preocupată cu altceva, inclusiv când omul doarme. Exercițiile de obținere a acestei rugăciuni constau în rostirea în gând, pe timp îndelungat, a unei formule scurte de invocare a numelui lui Iisus sau al Maicii Sale, focalizate pe inspirație și expirație. În momentul când omul ajunge să se roage neîncetat a atins treapta ultimă, cea a îndumnezeirii firii sale umane. Această învățătură aparține Bisericii creștine de răsărit, fiind practicată de monahi.
Deci titlul acatistului face referire la simbolizarea Fecioarei Maria prin rugul aprins, văzut de Moise pe Muntele Horeb, pentru că în ea s-a coborât Focul divin (Duhul Sfânt), iar rugăciunea ei arzătoare pentru oameni este neîncetată. Prin acest acatist, ieroschimonahul Daniil Sandu Tudor a dorit să aducă un omagiu Maicii Domnului, dar să și ofere o cale de meditație mistică prin care se ajunge la desăvârșire.
În cele ce urmează, vom încerca să demonstrăm că Imnul Acatist la Rugul Aprins al Maicii Domnului reprezintă o autentică poezie mistică.
Mistica reprezintă o doctrină filozofică și religioasă, care se centrează pe starea de contemplație extatică, având ca scop unirea sufletului cu Dumnezeu. Cuvântul „mistic” provine din grecescul „mistikos” care înseamnă „tainic,” sugerând ceva ascuns, secret, legat de dezvoltarea vieții spirituale. Dumnezeu, prin metode doar de El știute, îi permite celui pe care îl consideră pregătit, să se înalțe deasupra limitelor ce țin de natura lumii materiale, făcându-l să cunoască ceea ce altfel i-ar fi imposibil să atingă. Poezia mistică exprimă trăirile acestei evoluții spirituale prin simbol, alegorie etc. Sandu Tudor încearcă și el să exprime metaforic arcanele acestui drum al desăvârșirii, în care călăuză îi va fi Fecioara Maria, ființa umană care a unit în ființa ei cerul și pământul.
Din cuprinsul său, însumând în jur de 500 de versuri (13 condace și 12 icoase), vom alege spre analiză doar câteva dintre versurile care atrag atenția prin valoarea lor estetică.
Bucură-te, toiag cu floare întru a inimii călătorie, (Icosul al II-lea)
Însemnul pelerinului este toiagul, simbol al arborelui vieții veșnice în căutarea căruia pleacă acesta. Conform învățăturii creștine, viața veșnică, Împărăția lui Dumnezeu, este chiar în inima omului, dar trebuie descoperită prin efort propriu, căruia i se adaugă harul divin. Fecioara este ipostaziată ca toiag cu floare, în virtutea atributelor ei de frumusețe și puritate, dar și de călăuză pe drumul mântuirii. Pe un drum cu multe încercări, floarea de la toiag susține prin frumusețea ei proaspătă moralul obositului pelerin.
Bucură-te, limpezime în care îngerul în trup ni se urzește, (Icosul al III-lea)
Castitatea e o condiție a nașterii din nou, cea a omului duhovnicesc, din apă și din duh, prin această calitate omul asemănându-se cu îngerii. De aceea, Maica Domnului este văzută ca însăși matricea nașterii omului spiritual, asemănător cu îngerul. „Limpezimea” Fecioarei se referă la lipsa patimilor, primul stadiu al arcanelor desăvârșirii.
Bucură-te, zare arcuită cu heruvice aripe / Bucură-te, vecie oprită în încăperea unei clipe. (Icosul al IV-lea)
Imaginea cerului ca niște arcuite aripi de îngeri dă impresia deplinei armonii cosmice, o armonie vegheată ocrotitor de puteri cerești. O astfel de armonie se coboară și pe pământul obosit de dureri, prin întruparea lui Dumnezeu, în calitate de Fiu. Vecia oprită în încăperea unei clipe este tocmai coborârea divinului în timpul omului, prin mijlocirea Fecioarei, în pântecele căreia stă ca într-o încăpere bună.
Depărtarea dintre om și Dumnezeu capătă materialitate prin expresia „grosimea de păcate.” Concretizarea abstractului continuă și în următoarele versuri prin materializarea unor stări sufletești. Repetiția cuvântului „deget” corespunde unor antagonice stări sufletești pe care le presupune trăirea religioasă. Totuși, îndoiala mărturisită nu este una ce tinde spre negare, ci este mai mult îndoiala Apostolului Toma, care rostește cuvintele de neîncredere în învierea lui Iisus mai mult din cauza regretului de a nu se fi întâlnit și el, personal, cu Domnul său, precum ceilalți ucenici. De aceea ultimele patru versuri mărturisesc depășirea acestor stări printr-un entuziasm ce ține de o chemare suprafirească spre lumină.
Bucură-te, cutie de cântec prin care sună o rază. (Icosul al VIII-lea)
Conceptul de muzică s-a constituit în cultura lumii prin raportare la ordinea cosmică, muzica fiind considerată arta măsurii, capabilă să redea ritmurile cosmice, armonia. Este surprinzătoare această ipostaziere a Maicii Domnului ca o cutie muzicală a cărui mecanism este pus în funcțiune de o rază. Probabil se face trimitere la episodul Bunei Vestiri, când harul Duhului Sfânt s-a coborât asupra sa sub forma unei raze. Lumina divină a găsit în Fecioară un receptacol al ordinii și al armoniei, mediu prielnic nașterii Noului Adam.
Bucură-te, surâs de engolpion pentru a inimii uscăciune. (Icosul al IX-lea)
Engolpionul este o icoană cu chipul Maicii Domnului sau al Mântuitorului, pe care ierarhii ortodocși o poartă pe piept pentru a-și aminti că trebuie să-l aibă pe Hristos mereu în inimă și să creadă în ocrotirea și mijlocirea Maicii Sale. Originea acestui obiect o găsim în obiceiul primilor creștini de a purta la gât moaște ale sfinților. Părintele Daniil Sandu Tudor îl utilizează pentru a crea o imagine compensatoare la nivel sufletesc: chipul senin al Fecioarei din iconița de pe piept se suprapune peste inima deznădăjduită, ca un balsam. Seninătatea feței sale din icoane este un îndemn asemenea celui liturgic: „Sus să avem inimile!”
Bucură-te, Tu, scară cu pragul în inima ce se închină! (Icosul al XI-lea)
La o decodare foarte generală identificăm trei semnificații: un simbol al ascensiunii (scara), un simbol al spațiului de trecere / de tranziție (pragul) și un simbol al centrului (inima). Inima omului devine Împărăția lui Dumnezeu, adică Centrul Absolut pe măsură ce omul caută această Împărăție. Scara este și un simbol valorizant, prin treptele sale. De aceea mulți dintre Sfinții Părinți au ales scara pentru a figura urcușul duhovnicesc. În imnul acatist al părintelui Daniil, Maica Domnului este numită scară pentru că ea urcă rugăciunile oamenilor până la Tronul Dumnezeiesc dar și pentru că prin ea S-a coborât Domnul la oameni, căci scara care leagă pe oameni de Dumnezeu înseamnă înălțarea spirituală a omului, din treaptă în treaptă, concomitent cu coborârea Harului Divin.
Prin urmare, poemul nu este un acatist destinat cererii, el este o laudă, adresată „Miresei urzitoare de nesfârșită rugăciune!” Credinciosului i se cere la modul cel mai direct transformarea sa ontologică. Anahoretul de pe muntele Rarău, Daniil Sandu Tudor, detașat total, îndreaptă toate sursele sale lirice spre surprinderea câtorva urme ale hierofaniei divine. În nici un stih poetul nu formulează o cerere vremelnică, toate cuvintele sunt îndreptate către zona cerească, sunt sacre. Când citim acest poem liturgic înțelegem dictonul heruvicului: „toată grija cea lumească să o lepădăm“, din liturghia Sfântului Ioan Hrisostom.
Omul este om cu adevărat doar dacă trăiește sub auspiciul direct al „bucuriei”. Astfel, de la Aristotel până la Bergson, filozofii îi reamintesc omului că nu poate trăi fără bucurie, că doar acolo unde este bucurie triumfă viața. Sfinții Părinți, care i-au depășit în înțelepciune pe filozofi, consideră că omul după ce-și recapătă chipul și asemănarea lui Dumnezeu trăiește „marea bucurie”. - „Iată, vă binevestesc vouă bucurie mare, care va fi pentru tot poporul.” (Luca 2, 10). Misticii, în urma introspecției interioare, au ajuns la concluzia că după ce omul: „află bucuria, Îl află pe Dumnezeu.” Așadar, cine pierde bucuria se află în rătăcire, nu mai vede: Calea, adevărul și viața! Prin urmare, nu e de mirare că în mod universal s-a ajuns la convingerea că autenticitatea vieții spirituale se măsoară după gradul de bucurie care ne locuiește.
Ne oprim aici cu analiza deși mult mai multe versuri ar fi meritat să fie comentate, deoarece ne dăm seama că textul ne îndeamnă să dăm întâietate comentariului teologic.
Sandu Tudor a rămas în literatura română, dar și în tradiția ortodoxă ca fiind singurul scriitor, care grație unui talent literar deosebit, a putut să compună cinci acatiste: Acatistul Sfântului Dimitrie cel Nou Boarul din Basarabov, Imnul Acatist la Rugul Aprins al Maicii Domnului, Acatistul Sfântului Ioan Bogoslovul, Acatistul Sfântului Calinic de la Cernica, Acatistul Sfintei Cruci (- din care s-au păstrat trei condace, textul pierzându-se în momentul arestării sale), de o deosebită complexitate artistică. În toate aceste poezii de rit bizantin anahoretul de pe muntele Rarău a căutat să ne ofere câteva secvențe, sau mai bine spus urme ale izotopiei luminii Divine. „Toate acatistele sale (...) sunt alcătuiri de mare subtilitate teologică, dincolo de frumusețea literară, dincolo de mulțimea metaforelor care l-ar învecina acum, din acest punct de vedere, cu Fănuș Neagu. Acatistele sunt o teologie completă. Ele cer o hermeneutică de mare specialist, ca să li se decodeze teologia... Cu ele părintele Daniil Sandu Tudor a venit din cultură în spiritualitate. A convertit cultura.” (Î.P.S. Antonie Plămădeală, Rugul Aprins, Editura Arhipiscopia Sibiului, Sibiu, 2002, p. 11.)
Bibliografie
Adaugă comentariu nou